تبلیغات
مطالب اینترنتی - روش‌های غیرمتداول مقابله با افسردگی
 
مطالب اینترنتی
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : نویسنده
نویسندگان
پنجشنبه 4 مرداد 1397 :: نویسنده : نویسنده


روش‌های غیرمتداول مقابله با افسردگی

در این مطلب از روش های درمانی غیر متداول برای درمان افسردگی های خاد صحبت کرده ایم مانند بیدار درمانی و شوک درمانی و… در ادامه همراه ما باشید

تا به حال برای مقابله با افسردگی روش های گوناگونی را شنیده اید و یا امتحان کرده اید اما آیا چسزی درباره روش‌های غیرمتداول مقابله با افسردگی شنیده اید؟ روش هایی که برای افسردگی های خیلی حاد از آن استفاده می شود مانند شوک الکتریکی و یا دارو های بیهوشی برای شل کردن عضلات در ادامه توضیح کاملی درمورد مقابله با فسردگی حاد برای شما عزیزان می دهیم

مقابله با افسردگی

برای مقابله با افسردگی معمولا ورزش، برنامه روزانه منظم و خواب کافی توصیه می‌شود.اما اینکه در موارد حاد شوک الکتریکی
و پرهیز از خواب می‌تواند تأثیر مثبت در بهبود آن داشته باشد از یافته‌های جدید پزشکی است.به پزشکان برای مقابله با افسردگی گاهی روش‌های غیرمتداولی را بکار می‌برند که اتفاقا به بیماران
برای بیرون آمدن از چاله‌های عاطفی کمک می‌کند.یکی از این روش‌ها شوک‌ درمانی برقی است که معمولا در مورد بیمارانی
که مبتلا به افسردگی حاد هستند بکار برده می‌شود.درمان با ضربه‌های الکتریکی در ذهن بیشتر افراد تصویر بیماری را تداعی
می‌کند که از درد به خود می‌پیچید.اما واقعیت این است که در حال حاضر کاربرد چنین روش درمانی کاملا بدون
احساس کوچکترین دردی انجام می‌شود.

بیماری که این روش را انتخاب می‌کند در هشت تا ده جلسه‌ی ده دقیقه‌ای هر بار
داروی بیهوشی و همینطور داروی شل‌کننده عضلات دریافت می‌کند.شبکه‌ای از الکترودها نیز روی سر بیمار نصب می‌شود.بیمار ضربه‌های الکتریکی که
به مغز وارد می‌شوند را اصلا حس نمی‌کند.
در مراحل پیشرفته افسردگی، دیگر حتی دارو و جلسات مرتب نزد روانشناس نیز
تأثیری در وضعیت بیمار ندارد اما با این وجود، پزشکان این
روش درمانی را برای هر بیماری تجویز نمی‌کنند.تنها بیمارانی
که در آنها علایم بسیار حاد افسردگی دیده می‌شود،
تحت چنین درمانی قرار می‌گیرند، به طور مثال کسانی که در
مورد آنها این خطر وجود دارد که دست به خودکشی بزنند و دارو و
ملاقات‌های مرتب با روانشناس در حال آنها تغییری ایجاد نکرده است.

هر قدر هم که این روش موفق و تأثیرگذار باشد، اما بکار بردن آن بسیار بحث‌برانگیز
است.مخالفان آن می‌گویند که کاربرد این روش به مغز آسیب می‌رساند و عملی خشونت‌آمیز است.میشائیل گروتسینگر (Michael Grözinger)، روانپزشک آلمانی
از کلینیک دانشگاه آخن در این مورد می‌گوید: «چنین درمانی مانند عمل جراحی آپاندیس از لحاظ حقوقی آسیب به بدن
محسوب می‌شود و تنها در صورت اجازه و موافقت بیمار یا سرپرست
او انجام می‌شود.»

عوارض شوک درمانی

قبل از هرگونه اقدامی، روانپزشکان
بیمار را در جریان عوارض جانبی شوک درمانی برقی قرار می‌دهند،
از جمله سردردهای خفیف، حالت تهوع، گرفتگی عضلات و
در موارد معدود از دست دادن حافظه و حتی مرگ.
گروتسینگر می‌گوید: «این درست است.در بین ۷۵ هزار بیمار که تحت
این روش درمانی قرار می‌گیرند، یک بیمار جان خود را از دست می‌دهد.
این را نباید مخفی کرد.» به گفته او
موارد انگشت‌شمار مرگ هم یا به دلیل بکارگیری غلط این
روش رخ می‌دهد یا بدلیل عدم تشخیص ناراحتی‌های قلبی در
معاینه پیش از شروع دوره درمانی.بنا بر گفته گروتسینگر
از هر ده بیمار تنها یک نفر این روش درمانی را رد می‌کند.

شوک درمانی چیست؟

در عین حال برخی از بیماران انتظاری غیرواقعی از این روش درمانی دارند.به همین دلیل این روانپزشک آلمانی تأکید
می‌کند که شوک‌درمانی برقی روشی معجزه‌آسا نیست و روی برخی افراد جواب نمی‌دهد و آنها بایستی همچنان از داروهای ضدافسردگی
استفاده کنند.پرهیز از خواب از روش‌های غیرمتداول و در عین حال مؤثر برای مقابله با افسردگی است در مورد افسردگی
معمولا شنیده می‌شود که باید از کم‌خوابی دوری کرد.اما از طرفی دیگر روانپزشکان دریافته‌اند که پرهیز از خواب، به عبارت
دیگر “بیدار درمانی” از روش‌های غیرمتداول و در عین حال مؤثر برای مقابله با افسردگی است.منع کردن افراد از خوابیدن
معمولا فرد را یاد شکنجه می‌اندازد.اما در کلینیک‌های روان‌درمانی از این روش به عنوان روشی خوشایند در گروه‌درمانی استفاده می‌شود.

بیدار درمانی چیست؟

این روش بایستی دو تا سه بار در هفته به طور مرتب انجام شود تا تأثیرگذار باشد.گروتسینگر می‌گوید هیچ روش درمانی
دیگر به اندازه‌ی “بیدار درمانی” موفقیت‌آمیز نیست.”بیداردرمانی” روی تقریبا ۶۰ درصد بیماران افسردگی تأثیر مثبت دارد.براساس گزارش دویچه وله، پرهیز
از خواب معمولا به طور گروهی توصیه می‌شود.
در کلینیک‌های روان‌درمانی بیماران یا تمام شب را بیدار می‌مانند یا ساعت ۲
نیمه شب از خواب بیدار می‌شوند و با هم به آشپزی یا بازی می‌پردازند
و یا پیاده‌روی می‌روند.روز بعد از
شب‌نشینی علائم افسردگی در بیمار به طور وضوح کم‌رنگ‌تر می‌شود.
متأسفانه این تأثیر معمولا گذار است و تنها در ۱۵ درصد
از بیماران تأثیری دراز مدت دارد.اما با این حال گروتسینگر می‌گوید: « برای برخی از بیماران حس بهبود یافتن توسط
تجربه‌ای شخصی مانند پرهیز از خواب بسیار تأثیرگذار است.امید درآنها دوباره بیدار می‌شود و آنها متوجه می‌شوند که خود می‌توانند
در مقابله با بیمارشان نقشی ایفا کنند.حسی که هنگام استفاده از داروهای افسردگی به ندرت بوجود می‌آید.»
بهتر است بدانید
احساس خجالت نکنید که به یک دوست اعتماد کنند یا از جدال با افسردگی صحبت کنید. حرف زدن راجع به مشکلات یا نگرانی‌های‌تان ترحم‌جویی، مظلوم‌نمایی، خودمحوری نیست. بلکه نشانه‌ی شجاعت است. بهترین کاری است که می‌توانید برای خودتان انجام دهید تا بار افسردگی‌تان سبک شود و فرآیند بازسازی و ترمیم شادی‌تان آغاز شود. آدم‌هایی که با آنها درباره‌ی استرس‌تان حرف می‌زنید قادر نیستند شما را درمان کنند، آنها فقط باید شنوندگان خوبی باشند. گاهی اوقات همه‌ی آن چه نیاز داریم گوش شنوا است.

هروقت افکار منفی یا انفجار ناگهانی غم را تجربه می‌کنید، افکارتان و آن‌چه را باعث و محرک آنها است تا حد ممکن واضح و مختصر بنویسید. عمل نوشتن نگرانی‌های‌تان آرام‌بخش و درمانگر است. هروقت می‌توانید نوشته‌های‌تان را مرور کنید آنها را با ذهن باز و پذیرنده بخوانید. بررسی کنید که آیا تمام احساسات منفی حقیقتا ثبت شده‌اند. از خودتان بپرسید که آیا روش دیگری برای نگریستن به آن وضعیت مغموم‌کننده وجود دارد. نگرانی‌ها و دودلی‌ها اغلب اوقات با موشکافی و تفحص دقیق حل و فصل می‌شوند. اگر این اتفاق بیفتد، عالی است. ولی، اگر آن نگرانی‌ها مبتنی بر ریسک‌های عمده‌ی واقعی باشند، آن وقت یک روش دیگر را برای مدیریت و مهار آنها انتخاب کنید.

جام نیوز / بازده



لینک منبع

مطلب روش‌های غیرمتداول مقابله با افسردگی در سایت مفیدستان.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :